اعتصاب گسترده پرستاران؛ با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم

اتاق‌ عمل‌های بیمارستان‌های شیراز در پی تحصن پرستاران تعطیل شدند

تحصن پرستاران در بیمارستان شهر جهرم-رسانه‌های اجتماعی

اعتصاب پرستاران در اعتراض به وضعیت شغلی‌شان که از روز یازدهم مرداد در کرج آغاز شد و در شیراز ادامه یافت، به دیگر شهرهای ایران نیز رسیده است.

وجه تمایز اعتصاب اخیر پرستاران با اعتراض‌ها و اعتصاب‌های پیشین این است که این بار شمار زیادی از پرستاران به حلقه اعتصاب پیوسته‌اند و در بیانیه‌های گروهی اعلام کرده‌اند تا وقتی مطالبات صنفی‌شان مورد توجه دولتی‌ها قرار نگیرد به اعتصاب ادامه می‌دهند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در مصاحبه‌ای ویدیویی با شبکه شرق، گستردگی اعتصاب اخیر پرستاران، به‌خصوص در استان فارس، را تایید کرد و گفت که اتاق‌ عمل‌های بیمارستان‌های شیراز در پی تحصن پرستاران تعطیل شده‌اند.

دبیرکل خانه پرستار گفت که «در اسفندماه سال گذشته هم شاهد تجمع پرستاران شیراز و کرج بودیم اما در آن زمان خارج از شیفت تحصن می‌کردند و از کار دست نمی‌کشیدند، اما در هفته‌های گذشته پرستاران در شیراز هم تحصن کردند و هم دست از کار کشیدند، درنتیجه اتاق‌ عمل‌ها تعطیل شد و عملا فقط سوپروایزرها بیماران اورژانسی را پذیرش می‌کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تداوم اعتصاب پرستاران در شیراز و گسترش دامنه آن به دیگر شهرهای ایران، روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از مهدی کیایی، سخن‌گوی هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور، وعده داد که «مطالبه‌های پرستاران پرداخت می‌شود و دیوان محاسبات با نظارت دقیق بر روند پرداخت مطالبه‌های پرستاران، در صورت وقوع هرگونه ترک فعل، موضوع را جهت تشکیل پرونده و برخورد به دادسرای این نهاد نظارتی ارجاع می‌دهد».

روز چهارشنبه نیز خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشت: «پس از دستور رییس کل دیوان محاسبات پیرامون حل مشکل مطالبات و معوقات پرستاران، پرداخت مطالبات پرستاران از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شد.»

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در حالی ادعای پرداخت مطالبات پرستاران از روز چهارشنبه را مطرح کرد که ادامه تحصن و اعتراض پرستاران در روز چهارشنبه و گسترش آن به استان‌های مختلف خلاف این ادعا را اثبات می‌کند.

روز چهارشنبه ویدیوها و تصاویر متعددی از اعتصاب پرستاران در استان‌های بوشهر، کرمانشاه، فارس، مرکزی، البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، یزد و مازندران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

همچنین تصاویری از تجمع اعتراضی پرستاران در نورآباد ممسنی و کنگان منتشر شده است. کادر درمان بیمارستان کوه‌کمری مرند نیز در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق، نبود برق اضطراری برای تجهیزات بیمارستانی، که موجب تهدید جان بیماران به‌خصوص نوزادان  شده است، تحصن کردند.

«وعده زیاد شنیدیم، جوابی هم ندیدیم»، «پرستار داد بزن حقت رو فریاد بزن»، «وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»، «با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم»، «نه به اضافه کاری اجباری» و «اضافه کار ۲۰ تومان نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» از شعارهایی است که پرستاران در تجمع اعتراضی‌شان سر می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین موارد اعتراض پرستاران، اجبار به اضافه‌کار با دستمزد ساعتی ۲۰ هزار تومان است. فعالان صنفی پرستاران می‌گویند وزارت بهداشت برای پر کردن شیفت‌های خالی به جای استخدام نیروهای بیشتر نیروهای در حال کار را به اضافه‌کار اجباری وامی‌دارد.

علاوه بر اضافه‌کار اجباری، اجرا نشدن قوانین، حقوق پایین، کار سخت، توهین و تهدید به اخراج از دیگر دلایل اعتراض گسترده پرستاران است. آن‌ها می‌گویند تا زمانی که وضعیت حقوقی‌شان اصلاح نشود به شیفت‌های کاری بازنمی‌گردند.

اعتصاب پرستاران از روز یازدهم مرداد در بیمارستان‌های امام علی، کوثر، مدنی، شریعتی و شهید رجایی کرج شروع شد و روز پانزدهم مرداد نیز پرستاران مراکز درمانی شیراز دست به اعتصاب گسترده زدند.

سایت تجارت‌نیوز، روز چهارشنبه در گزارشی به اعتصاب پرستاران شیراز پرداخت و به نقل از یک پرستار نوشت: «شیفت‌های بلندمدت، فشار کاری زیاد و حقوق‌های بسیار پایین باعث می‌شود پرستاران بالاخره یک جایی برای گرفتن حق خود دست از کار بکشند.»

مقام‌ها و رسانه‌های دولتی ایران از یک سو ادعای پرداخت مطالبه‌های پرستاران را در فضای عمومی مطرح می‌کنند و از سوی دیگر برای پرستاران معترض پرونده‌سازی می‌کنند و آنان را به اخراج و معرفی به دستگاه قضایی تهدید می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، به نقل از عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت ادعا کرد که «کل میزان مطالبه‌های ۲۱۰ هزار پرستار حدود هشت هزار میلیارد تومان است و بخشی از این مطالبات پس از پیگیری‌های انجام‌شده به‌زودی پرداخت می‌شود.»

به‌رغم این ادعا پرستاران به تجارت‌نیوز گفتند که از این وعده‌ها بارها به آنان داده شده و تا زمانی که اجرایی نشود نمی‌توانند آن را باور کنند.

آن‌ها تاکید دارند که مشکلات پرستاران باید ریشه‌ای و با از بین بردن مافیایی حل شود که طی ۱۷ سال گذشته مانع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شده است.

از گزارش تجارت نیوز چنین برمی‌آید آنچه پرستاران تاکنون درنتیجه اعتصابشان دریافت کرده‌اند تهدید بوده است؛ به‌طوری‌که «بارها به آنها گفته شده است اگر به سر کار خود بازنگردند یا اخراج می‌شوند یا اینکه ممکن است با مجازات حبس روبه‌رو شوند».

روز چهارشنبه با تداوم اعتصاب پرستاران در یزد، خبر رسید که آن‌ها با وعده‌های استاندار به اعتصاب خود پایان داده‌اند، اما چند ساعت بعد ویدیوهایی از تداوم اعتصاب و اعتراض آن‌ها و ادامه همبستگی سراسری پرستاران سراسر کشور منتشر شد.

شورای هماهنگی اعتصابات سراسری پرستاران نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «پرستاران معتقدند که مسائلشان دیگر نمی‌تواند به‌شکل مجزا حل شود و به راهکارهای سراسری و کشوری نیاز است».

طی چند سال اخیر، فعالان صنفی بارها درمورد مهاجرت پرستاران و کمبود نیروی کار پرستاری در مراکز درمانی هشدار داده‌اند. دبیر‌کل خانه پرستار پیش‌تر از مهاجرت سالانه بالغ‌ بر سه هزار پرستار در سال خبر داده و گفته بود کمبود پرستار در حال حاضر آن‌قدر جدی است که به‌دلیل این کمبود بیماران جانشان را از دست می‌دهند. به گفته فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، نیز ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار مهاجرت می‌کنند.